Depresija ir nerimo sutrikimas – kas naujo?

JAV Nacionalinio psichikos sveikatos instituto duomenimis, nerimo sutrikimai yra dažniausia psichinė liga, – apie 40 milijonų suaugusiųjų JAV kovoja su nerimu. Tačiau kreipiasi dėl gydymo  tik trečdalis. Kodėl?

Žmogus prie savo būsenos adaptuojasi iš lėto, neįsisąmonindamas kad tai, kaip jis jaučiasi jau nebėra normalu. Panašiai, kaip tos  varlės, kurios išverda lėtai pratinan, – jeigu iš karto įmestum į karštą vadenį, jos iššoktų, tačiau kaitinant iš lėto, varlės tiesiog nepajunta pavojaus. Patirdami įtampą ir stresą ilgą laiką, pamažu priprantme prie šios būsenos, o atsipeikėjame tik tada, kai ji jau trukdo dirbti ir griauna santykius.  

Apskritai psichikos ligos labai skausminga tema, nes farmacijos klientas patenka tarp dviejų ugnių: privalo rinktis „sveikatą su vaistais“ arba ligą. Šie du kraštutinumai – tai biomedicininio požiūrio į žmogų rezultatas. Remiantis biopsichosocialiniu požiūriu, gydome visą žmogų, žvelgiame į žmogų kaip į sistemos konsutruktą. O pradedame būtent nuo pscichikos: kada prasidėjo depresija ar nerimas? Kaip tai prasidėjo? Kokio lygio depresija? Kas yra didžiausias nerimo šaltinis? Ar buvo bandyta gydyti fototerapija ir kitomis priemonėmis? Pvz. sezoninis depresinis sutrikimas, būdingas šiaurės gyventojams labai efektyviai gydomas šviesa. Suomijoje kuriamos privačios kavinės, prisotintos ryškiai baltos šviesos, kur prieš darbą žmonės gali pasėdėti ryškioje šviesoje ir atstatyti psichoemocinę būklę per 30 min. Tai tarsi išjudina bioritmus. Tas pats skrydžio metu, keičiasi bioritmai, – gydymas šviesos fototerapija yra viena iš priemonių, kurių privalome imtis iki vaistų vartojimo.

Vaistai reikalingi ypatingia pradžioje gydymo, kuomet pacientas savo pastangomis negali nueiti iki ten, kur prasideda gijimas. Reikia, kad jis prisimintų ką reikšią gyventi be nerimo, ką reiškia kai depresijos simptomai pasitraukia ir ant darosi lengviau įkvėpti oro. Tad svarbiausia – teisingai skirtas preparatas, teisinga dozė tesisingu metu teisingam asmeniui. Normali dozė normaliu  kursu 70% turės gerą terapinį efektą.

Neseniai mokslas susidomėjo depresijos ir žarnyno ryšiu ir nustatė, kad probiotikai buvo susiję su reikšmingu depresijos sumažėjimu. Įdedu nuorodą į naujausią metaanalizę: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4997396/

Vaistai, veikdami per serotonino receptorius, duoda puikių rezultatų, tačiau nepamirškime apie šalutinį poveikį. Kaip dar padėti atstatyti tinkamą serotonino kiekį? Reikėtų atkreipti dėmesį į taip vadinamą „žarnyno – smegenų ašį“. Didelis procentas (apie 95%) serotonino receptorių yra žarnyno gleivinėje. Tyrimais įrodyta teigiama probiotikų nauda keliant serotonino lygį nerimo sutrikimų ir depresijos gydyme. Pateikiu sisteminės metaanalizės tyrimų pavyzdį apie žarnyno jauseną ir gydymą probiotikais klinikinės depresijos atveju. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2045125319859963

Tai pat yra įrodyta, kad probiotikai yra būti būtini depresija sergantiems žmonėms, tačiau tai išlieka visuotiniu sveikatos iššūkiu, nes depresija yra metabolinis smegenų sutrikimas, o probiotikų veiksmingumas depresijai yra prieštaringas dėl pačių probiotikų netinkamo gamybos būdo.  Kaip žinia, gerąsias žarnyno baktarijas veikia skrandžio rūgštis ir reikalinga tam tikra technologija, apsauganti jas nuo šio poveikio ir užtikrinanti galimybę užsisėti žarnyje.

Gel gard technologija apsauganti bakterijų kolonijas nuo skrandžio rūgšties. Vienoje kapsulėje 5 milijardai ir 5 rūšys kolonijų,- Acidophilus plus.

Mitybos psichiatrija yra nauja psichiatrijos sritis, tirianti mitybos įpročių ir psichinės sveikatos sutrikimų rizikos ryšį. Smegenų struktūra ir funkcijos priklauso nuo maistinių medžiagų, įskaitant aminorūgštis, riebalus, vitaminus, mineralus.

http:// https://link.springer.com/article/10.1186/s12991-017-0138-2#Abs1

Harvard Health publishing dienraštyje išvardintos maistinės medžiagos tokios kaip Omega3, magnis, cinkas, vitaminas B ir šiandien, jau neturėtų kilti klausimų, ar maistinės medžiagos turi įtakos psichikos sveikatai. Maistas jau seniai nebėra pilnavertis. https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-strategies-to-ease-anxiety-201604139441

Tačiau savarankiškai susidėlioti pagalbos sau ir sveikatinimo planą yra gana sudėtinga, tad siūlau padėti Jums ir sudaryti specifinį mitybos papildymo planą asmeniškai, nes bendrų taisyklių visiems nėra. Kaip sakiau: teisinga terapinė dozė teisingu metu teisingam asmeniui garantuoja 70% sėkmės sveikstant:)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *